Detalj av glass i flere farger og et tekstilsmykke
Foto: Geir Olsen og Hilde Dramstad
Gratis

Vi ønsker velkommen til åpning av utstillingene "GLØD" m. glasskunst av GEIR OLSEN og "I HVITØYET" m. tekstile smykker av HILDE DRAMSTAD 13. september kl. 14

GLØD // GEIR OLSEN

Arbeidene i denne utstillingen utforsker mønstre, farger og transparensen i glasset.

Utstillingen viser både blåste og støpte verk. Mønstrene er skapt ved bruk av canes og murrini. Arbeidene utføres i avanserte teknikker som krever solid faglig kompetanse og erfaring i faget. Farger, form og teknikk er svært viktige i Geir Olsens glasskunst.

Glassblåser Geir Olsen (f. 1959) startet ved Hadeland glassverk i 1976 og ble mester i 1986. I 1988 videreutdannet han seg hos den franske glasskunstneren Michel Bouchard, før han etablerte Glasshytta Hegg i 1991.

I dag driver han Kongsfoss Glass på Åmot i Modum kommune, hvor han blåser funksjonelle bruksglass og mer komplekse kunstgjenstander. Geir Olsen har gjennom årene deltatt på en rekke utstillinger og har utført noen utsmykninger.

I HVITØYET // HILDE DRAMSTAD

Dramstad arbeider med frykt som et sentralt, eksistensielt tema – både som en handlingslammende følelse og som en nødvendig beskyttelsesmekanisme. Frykten begrenser, men den beskytter også. Utstillingen “ I hvitøyet” tematiserer hvordan frykt former oss gjennom ulike livsfaser, fra barndom til alderdom, og hvordan den kan være både vedvarende og forbigående. 

Gjennom historiefortelling og visuelle narrativer inviterer Dramstad betrakteren til å konfrontere frykten i et trygt rom, der man selv kan velge sin distanse til innholdet. Slik muliggjør hun en refleksjon over egne erfaringer – sett utenfra, men likevel nært. Frykt kan være alt fra dypt alvorlig til trivielt, men den oppleves alltid reelt – og personlig. Hva vi frykter formes av oppvekst, psykologiske faktorer og kulturelle omgivelser, og kan variere fra angst for å miste et barn til redsel for å bli synlig, eller usynlig, i samfunnet. 

Dramstad viser til forskning som peker på hvordan vi intuitivt gjenkjenner frykt hos andre – blant annet gjennom det hvite i øynene – og hvordan dette vekker resonans i vår egen kropp. I et slikt lys blir frykt et språk, kroppslig og universelt, som kan deles uten ord. 

Gjennom tekstile smykker iscenesetter hun frykten som noe bærbart – bokstavelig talt. Disse objektene fungerer både som beskyttelse og eksponering; ved å bære dem tar man eierskap til sin egen angst, samtidig som man deler den med omverdenen. Smykkene tematiserer et bredt spekter av redsel – fra det hverdagslige og banale til det eksistensielt truende. Dramstad gjør frykten synlig, konkret og allmenn – og åpner for en kollektiv erkjennelse på tvers av språk, alder og kultur. 

→ Her kan du lese mer om aktiviteten

Mer om Det Gule Huset Galleri