Asker Kammerkonserter: Pianotrioens verden med S-E-A
I denne konserten vil S-E-A ta publikum med på en liten reise gjennom utviklingen av pianotrioen i jazzen, fra Bill Evans via Keith Jarrett og Chick Corea til Esbjørn Svensson Trio, i tillegg til trioens egne låter.
Den klassiske jazzpianotrioen, med flygel, kontrabass og trommesett, ble et fast og kjent format etter annen verdenskrig. Allerede fra Monks innspillinger i 1947 og Bud Powells plater som tidlige eksempler, men deretter med svært mange forskjellige varianter og uttrykk: Jamal, Peterson, Tyner, Camilo, Trio Töykeät, Pieranunzi, Taylor, Mehldau og Gustavsen, for å nevne noen.
Swing ble til mer rette åttendedeler, demokratiet i trioen fikk større plass, improvisasjonene ble løsere, stilvariasjonene ble større og produksjonen ble annerledes. Bruken av instrumentene ble også mer variert, og komposisjonene i seg selv har blitt enten fastere og lengre, eller løsere og friere.
For pianist og komponist Bjørn Skjelbred har Bill Evans trio, spesielt med La Faro og Gomez vært en viktig inspirasjon, både for utvikling av komposisjon i jazzen, men også for det å utvikle et eget musikalsk uttrykk og lydbilde. I nyere tid står Pat Metheny Group og Esbjørn Svensson Trio som milepæler og gode eksempler på dette.
Bjørn Skjelbred, piano
Terje Engen, trommer
Tine Asmundsen, kontrabass
Asker Kammerkonserter støttes av Norsk kulturfond og Asker kommune