Hardtrening
Foto: Sveinar Kildal
Gratis

Treningstur med tung sekk i Vestmarka. Formålet med slik trening er gjøre kroppen klar for lange fjellturer med sekk.

For at sekken ikke blir altfor plagsom og tung på fjellturen, enten det er hytte til hytte turer eller med full oppakning på teltturer. Treningen foregår ved å gå jevnlig med sekk. Vekten på sekken tilpasses den enkelte ved å bruke (10 liters) vannkanner som fylles med vann. Vekt på sekken på trening skal være ca 1/4-1/3 av kroppsvekten. Og i oppstarten av treningen gjerne mindre enn 1/4. F.eks. hvis du veier 86 kg så kan en brukbar startvekt være 15-20 kg. Tilsvarende 65 kg kroppsvekt og 10-15 kg sekk. I løpet av 4-5 treningsturer økes vekten gradvis opp.

Vannkanner anbefales for å lett kunne redusere vekt i nedoverbakker for å skåne knærne. Turene går stort sett alltid på grusveier, stier og myr. Utstyr: Sekk (den du bruker på tur). Vannkanner eller brusflasker (1,5 l). Terrengjoggesko (med grov såle) eller fjellstøvler. Treningstøy etter forholdene (ullsokker, shorts, tights, trøye og eventuelt overtrekksjakke)

 

Fremmøte og avslutning på Franskleiv (Vestmarksetra), annenhver uke. Treningen tar fra ca. 2 timer. Rutevalg varierer fra gang til gang. Lengde 5-10 km.

→ Her kan du lese mer om aktiviteten

Mer om DNT Asker Turlag