Einar Kyvik Bauge, Thoralf Strandli Pedersen, Daniel Lyngstad, Sverre Barratt-Due, Thormod Rønning Kvam
Foto: Sollermann, Calm Vidal, Tune

Fem unge, veletablerte, lokale, profesjonelle klassiske musikere fremfører to kammermusikkperler for klaverkvintett.

Daniel Lyngstad, fiolin

Einar Kyvik Bauge, bratsj

Sverre Barratt-Due, cello

Thoralf Strandli Pedersen, kontrabass

Thormod Rønning Kvam, klaver

«Området rundt Steyr er ubegripelig vakkert» skrev Franz Schubert (1797-1828) hjem til sin bror 13. juli 1819. Han var 22 år gammel, på ferie i Steyr i Østerrike og en bygutt som stort sett aldri hadde forlatt Wien. Her møter han amatørcellisten Sylvester Paumgartner, en velstående og innflytelsesrik sponsor i byens musikkliv. Han bestiller et kammermusikkverk og ønsker seg samme besetning som i Hummels klaverkvintett; klaver, fiolin, bratsj, cello og kontrabass. Det nye verket får 5 satser, hvorav den 4. er en variasjonssats over Lieden «Die Forelle», «Ørreten», da denne sangen var Paumgartners yndlingsmelodi. Notene ble ikke utgitt før i 1829, ett år etter hans død, men tittellåten «Die Forelle» var til sammenlikning så populær at den ble utgitt hele 3 ganger mens Schubert ennå levde.

Ralph Vaughan Williams (1872-1958) var på det tidspunktet han skrev sin klaverkvintett i c-moll i starten av 30-årene, hadde sagt opp jobben som organist og i ferd med å utvide sin musikalske horisont både i og utenfor England. Han hadde fått gåsehud av Wagners operaer i Bayreuth, München og Berlin, hatt et studieopphold hos Max Bruch og begynt å fordype seg i engelsk folkesang og renessansemusikk. Året var 1903 og Johannes Brahms bortgang var ennå friskt i minne. Etter flere revisjoner trakk Vaughan Williams kvintetten tilbake og den ble først utgitt så sent som i 2002.

Konserten er en del av Asker kulturfestival

→ Her kan du lese mer om aktiviteten

Mer om Asker Kammerkonserter