ap
Gratis

Asker kammermusikkfestival: Piazzolla i hundre år . Medvirkende: Siri-Marie Bergsmark, klarinett; Thomas Kjekstad, gitar og Kenneth Ryland, bass

Astor Piazzolla’s nuevo tango, ble i sin tid møtt med mye motstand av det tradisjonelle tangomiljøet. Nå derimot, 100 år etter sin fødsel, feires han over hele verden, og er et av Argentinas nasjonale ikoner. Piazzolla begynte å spille bandoneon, tangoens karakteristiske trekkspill, som 13-åring. Han ble raskt dyktig, og fikk spille med de tradisjonelle tango-orkestrene i Buenos Aires. Han komponerte og arrangerte tangoer for disse orkestrene, men drømte om å bli en seriøs, klassisk komponist. Idealene hans var bl.a Stravinsky, Bartòk og Ravel. Etter et møte med mesterpianisten Arthur Rubinstein, gikk det til at Piazzolla fikk komposisjonsundervisning av Alberto Ginestra. I 1953, vant Piazzolla et stipend som skulle føre han til studier med den velrennomerte komposisjonslæreren Nadia Boulanger i Paris. Hun fikk han til å åpne øynene for det som var opplagt; Piazzolla hadde bandoneonet sitt, og tangomusikken, under huden. Det var denne musikken han skulle ta utgangspunkt i, ikke musikken til sine klassiske idealer. Slik oppsto Astor Piazzolla’s nuevo tango, den nye tangoen. En tango med elementer av samtidens klassiske musikk, og av jazz. En tango som ikke nødvendigvis er dansbar. En tango som spilles over hele verden, og som imponerer og rører ved sin rytmikk, dissonans, melankoli og lidenskap.

Medvirkende:

Siri-Marie Bergsmark, klarinett

Thomas Kjekstad, gitar

Kenneth Ryland, bass

Mer om Asker bibliotek